ღfollow me...ღ

Saturday, December 25, 2010

ღkenapa perlu bosan...ღ

Posted by ♥MiSs WaFa♥ at 12/25/2010 07:50:00 PM

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

adakala satu erasaan ni akan muncul dalam hidup kita.bila dia datang je,maka berubah la mood kita..haa..apa dia benda tu?tu la kebosanan....hehehe.sebab rasa bosan yang mendalam,maka tertulislah posting ni.:puteh_5:
ehehe.BOSAN!or in other word is Boring or BORED or wHAT so Eva!!acctually,bosan a.k.a MISTA BORING is definitely not a GOOODD WORD!
jom kita bermuhasabah diri..untuk diriku juga dan untuk semua..
i found this article form one amazing magazine that is very suitable to all MUSLIM for sure.so majalah apa lagi kan yang tengah fames sekarang kalau bukan SOLUSI namanya...

"ada suara yang mengungkapkan: "boring la hidup ni!" kalimah "bosan" dilontarkan jauh-jauhdengan harapan ia tidak akan wujud dalam kamus hidupnya.

hakikatnya itulah jiwa yang kosong.Jiwa yang sifar matlamat.jiwa itulah yang juga nanti akan berpegang dengan budaya hedonisme demi menghiburkan hati dan mengisi kekosongan jiwa semata-mata.

Seorang lelaki berkerjaya akan terkejar-kejar agar tanggungjawabnya sebagai khalifah dapat dilaksanakan dengan cemerlang dan pada masa yang sama juga dia sibuk mengumpul syer-syer akhirat .Dunia dan akhiratnya disepadukan.

Jiwa yang kaya akan sibuk hinggakan masa yang ada terasa tidak mencukupi. Ingatlah bahawa manusia mempunyai misi penting setelah dilahirkan didunia.Mereka hamba, mereka jua lah pemimpin(khalifah). Ingatlah firman Allah swt. yang bermaksud:-
"Tidak Aku jadikan jin dan manusia kecuali untuk beribadah."
(surah al-dhariyat 51:56)

Allah juga berfirman yang bermaksud:
"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: 'Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.' "
(surah al-baqarah 2:30)

Dua misi inilah yang akan membuatkan kita bergitu sibuk di dunia sehingga tidak punya masa untuk bergelumang dengan maksiat.

(sumber:- majalah SOLUSI ISU NO 26,M/S 80)

so..apa penilaian kita?masihkah perlu ada BOSAN dalam hidup kite?
sesungguhnya kita mempunyai masa yang singkat.sehari ada 24jam..jika kita lalai,kita tak dapat nikmat,manfaat dan hasil dari nya maka terbitlah rasa bosan yang lama kelamaan pasti ada kemaksiatan yang bakal menghiasi...tapi jika sungguh kita menghargai masa,pasti kita tahu merangka sebuah perjalanan aktiviti untuk memenuhi masa..sekali lagi saya nak mengingatkan diri saya terutamanya yang sentiasa lalai dan leka dan para pembaca yang lain,kematian itu paling hampir dengan kita.jangan kerana terlalu sayangkan dunia hinggakan kita takut kematian lebih dari rasa takutkan kepada YANG MAHA ESA..
selagi ada masa,hargailah ianya dengan melakukan perkara-perkara yang berfaedah yang boleh menjadi tabungan kita semua di akhirat kelak.InsayaAllah,SEGALA YANG BAIK ITU DARI ALLAH SWT,yang yang lemah itu dari kelamahan kita sendiri...


Demi Masa!(1).Sesungguhnya manusia itu Dalam kerugian(2) .kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan Dengan kebenaran serta berpesan-pesan Dengan sabar(3).
(surah al-ashr 103:1-3)



0 comments:

Post a Comment

 

✿BeYoNd My WoRds...✿ Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez